وبلاگ گروه هنر استان چهار محال و بختیاری

فعالیت های هنری گروه استان چهارمحال و بختیاری

وبلاگ گروه هنر استان چهار محال و بختیاری

فعالیت های هنری گروه استان چهارمحال و بختیاری

ساخت کاغذ

جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۷ ق.ظ
 

                آموزش ساخت کاغذ دست ساز به صورت ساده 

لوازم مورد نیاز : 
1 ـ 2 عدد قاب ، سطح یکی از آنها با توری پوشیده شده و دیگری قاب خالی و هم اندازه طوری که رو یهم کاملا مماس گردند . 
2 ـ خمیر کاغذ آماده شده به رنگ مشکی 

3 ـ براده های چوب که به رنگ طلایی و آبی فیروزه ای رنگ شده باشد . 
1 ـ ساخت خمیر کاغذ به همان روش ذکر شده در شماره پیشین می باشد . با این تفاوت که در این جلسه رنگ کاغذ را طبق دلخواه رنگ م یکنید و برای این کار می توانید از رنگ های جوهری صنعتی استفاده کنید . برای ساخت رنگ مشکی که از ابزار مورد نیاز این جلسه می باشد ، می توانید از رنگ های جوهری صنعتی استفاده کنید . 

خمیر رنگ مشکی آماده شده را درون تشت آب بریزید ، طوری که تمام خمیر از هم باز شود و درون سطح ظرف معلق باشد . قاب ها را برداشته و قاب خالی را رو یقاب توری قرار دهید . 
2 ـ یک بار خمیر داخل ظرف را به حرکت درآورده تا در تمام سطح ظرف بهص ورت یکنواخت پراکنده گردد . قاب ها را داخل ظرف کرده و بعد از گذشت حدوداً 10 ثانیه آن را بهص ورت افقی و کاملا صاف از ظرف بیرون آورید . 

3 ـ در این مرحله بعد از اینکه کاغذهای سطح روی توری کاملا از خمیر کاغذ پوشیده شده براده های چوب که قبلاً توسط اکلیل و رنگ های اکریلیک رنگ شده انمد را به صورت پراکنده روی سطح کاغذ بریزید . سپس برای استحکام بشتر براده های چوب روی سطح کاغذ ، با دست کمی از خمیر داخل ظرف برداشته و روی براده های چوب بریزید . 
4 ـ در مرحله بعد کمی ظرف را خم کرده تا آب اضافی از آ« خارج گردد . 
5 ـ سپس قاب رویی را به آرامی بلند می کنیم . این طرح چون بهص ورت برجسته می باشد بعد از اینکه آب اضافی ا« گرفته شد آن را بهص ورت عمودی بگذارید تا خشک شود . بعد از خشک شدن کاغذ به راحتی از سطح توری جدا می شود . 

نکته : 
در انتها برای استحکام کار می توانید از ثابت کننده های اسپری استفاده کنید ، این اسپری ها حتما باید بهص ورت بی رنگ باشد . در صورتی که تمایل داشتید کاغذ شما مات باشد از ثابت کننده کمتر و یا اصلا اسپری ستفاده نکنید . 
زیرا بافت های تشکیل شده روی سطح کاغذ مانع از ریختن مواد سطحی کاغذ می باشد . 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۲
گروه هنر استان چهارمحال و بختیاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی